Μελέτη αποκαλύπτει την σχέση της άσκησης μέχρι τη μέση ηλικία, με τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης

Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι εάν θέλετε να προστατεύσετε τον εαυτό σας από την υψηλή αρτηριακή πίεση καθώς μεγαλώνετε, πρέπει να διατηρήσετε τα επίπεδα άσκησής σας σε υψηλά επίπεδα μέχρι τη μέση ηλικία.

Ωστόσο, οι κοινωνικοί παράγοντες μπορεί να το κάνουν πιο δύσκολο για κάποιους ανθρώπους από άλλους, σύμφωνα με μια μελέτη σε περισσότερους από 5.000 ανθρώπους σε 4 πόλεις των ΗΠΑ.

«Οι έφηβοι και όσοι είναι στις αρχές της δεκαετίας των 20, μπορεί να είναι σωματικά δραστήριοι, αλλά αυτά τα πρότυπα αλλάζουν με την ηλικία», εξήγησε η συγγραφέας της μελέτης και επιδημιολόγος Kirsten Bibbins-Domingo από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο (UCSF) τον Απρίλιο του 2021, όταν η μελέτη δημοσιεύτηκε στο το American Journal of Preventive Medicine.

Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι η άσκηση μειώνει την αρτηριακή πίεση, αλλά η νέα εργασία προτείνει ότι «η διατήρηση της σωματικής δραστηριότητας κατά τη νεαρή ενήλικη ζωή – σε υψηλότερα επίπεδα από αυτά που συνιστώνταν προηγουμένως – μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντική για την πρόληψη της υπέρτασης», είπε ο Bibbins-Domingo .

Η υπέρταση, γνωστή και ως υψηλή αρτηριακή πίεση, είναι μια σοβαρή πάθηση που επηρεάζει δισεκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως. Μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο, είναι επίσης ένας παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη άνοιας στη μετέπειτα ζωή .

Πάνω από ένας στους τέσσερις άνδρες και περίπου κάθε μία στις πέντε γυναίκες έχουν υπέρταση, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι με υψηλή αρτηριακή πίεση δεν γνωρίζουν καν ότι την έχουν – γι’ αυτό και συχνά αποκαλείται «σιωπηλός δολοφόνος».

Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι για να ανατρέψετε την υψηλή αρτηριακή πίεση: η άσκηση είναι το επίκεντρο αυτής της μελέτης.

Πάνω από 5.100 ενήλικες στρατολογήθηκαν στη μελέτη, η οποία παρακολούθησε την υγεία τους για τρεις δεκαετίες με σωματικές αξιολογήσεις και ερωτηματολόγια σχετικά με τις συνήθειες άσκησης, την κατάσταση του καπνίσματος και την πρόσληψη αλκοόλ.

Σε κάθε κλινική αξιολόγηση, η αρτηριακή πίεση μετρήθηκε τρεις φορές, με διαφορά ενός λεπτού, και για την ανάλυση των δεδομένων, οι συμμετέχοντες ομαδοποιήθηκαν σε τέσσερις κατηγορίες, ανά φυλή και φύλο.

Σε γενικές γραμμές – μεταξύ ανδρών, γυναικών και και στις δύο φυλετικές ομάδες – τα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας μειώθηκαν από τα 18 στα 40 έτη, με τα ποσοστά υπέρτασης να αυξάνονται και τη σωματική δραστηριότητα να μειώνεται τις επόμενες δεκαετίες.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό υποδηλώνει ότι η νεαρή ενήλικη ζωή είναι ένα σημαντικό παράθυρο παρέμβασης για την πρόληψη της υπέρτασης στη μέση ηλικία με προγράμματα προαγωγής της υγείας που έχουν σχεδιαστεί για την ενίσχυση της άσκησης.

«Σχεδόν οι μισοί από τους συμμετέχοντες στη νεαρή ενήλικη ζωή είχαν υποβέλτιστα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας, η οποία συσχετίστηκε σημαντικά με την εμφάνιση υπέρτασης, γεγονός που δείχνει ότι πρέπει να αυξήσουμε τα ελάχιστα πρότυπα για τη σωματική δραστηριότητα», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Jason Nagata, ειδικός στο UCSF.

Όταν οι ερευνητές εξέτασαν τα άτομα που είχαν κάνει πέντε ώρες μέτριας άσκησης την εβδομάδα κατά την πρώιμη ενήλικη ζωή – διπλάσια από την ελάχιστη ποσότητα που συνιστάται σήμερα για ενήλικες – διαπίστωσαν ότι αυτό το επίπεδο δραστηριότητας μείωσε σημαντικά τον κίνδυνο υπέρτασης και ειδικά εάν οι άνθρωποι συνέχιζαν την άσκησή τους μέχρι τα 60.

«Η επίτευξη τουλάχιστον διπλάσιας σωματικής δραστηριότητας, από τις τρέχουσες κατευθυντήριες γραμμές για την ελάχιστη [σωματική δραστηριότητα] ενηλίκων, μπορεί να είναι πιο ωφέλιμη για την πρόληψη της υπέρτασης από την απλή τήρηση των ελάχιστων κατευθυντήριων γραμμών», έγραψαν οι ερευνητές στην εργασία τους.

Αλλά δεν είναι εύκολο να επιταχύνεις την εβδομαδιαία φυσική δραστηριότητα εν μέσω αποφάσεων που αλλάζουν τη ζωή και αυξανόμενων ευθυνών.

«Αυτό μπορεί να συμβαίνει ιδιαίτερα μετά το γυμνάσιο, όταν οι ευκαιρίες για σωματική δραστηριότητα μειώνονται καθώς οι νέοι ενήλικες μεταβαίνουν στο κολέγιο, το εργατικό δυναμικό και τη γονεϊκότητα και ο ελεύθερος χρόνος διαβρώνεται», είπε ο Nagata.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο American Journal of Preventive Medicine.

(photo: pixabay)

ΠΟΛΙΤΙΚΟΛΟΓΙΕΣ

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ

Κύρια Θέματα

ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΑΓΟΡΩΝ

Κάθε μέρα μαζί