• Αρχική
  • Άρθρα
  • Πως επηρεάζει την ικανότητα συγκέντρωσης ένα μόλις γεύμα με πολλά λιπαρά;

Πως επηρεάζει την ικανότητα συγκέντρωσης ένα μόλις γεύμα με πολλά λιπαρά;

Άσχημα τα νέα για τους λάτρεις των λιπαρών φαγητών!

Ακόμη κι αν πιστεύουμε ότι ένα λιπαρό σνακ μπορεί να μας βοηθά σε περιόδους με πολύ άγχος, όπως το πρόσφατο lockdown, μια νέα μελέτη έρχεται να ταράξει τα νερά. Μπορεί ένα μόλις γεύμα με πολλά κορεσμένα λιπαρά να μειώσει την ικανότητα συγκέντρωσης;

Οι ειδικοί απαντούν καταφατικά!

Το τεστ των κορεσμένων λιπαρών

Σε μελέτη ειδικών του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «American Journal of Clinical Nutrition» έγινε σύγκριση των επιδόσεων 51 γυναικών σε τεστ προσοχής μετά την κατανάλωση ενός γεύματος πλούσιου σε κορεσμένο λίπος καθώς και ενός γεύματος που είχε προετοιμαστεί με χρήση ηλιελαίου, που περιέχει πολύ λιγότερα κορεσμένα λιπαρά.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι επιδόσεις στα τεστ ήταν χειρότερες μετά την κατανάλωση του γεύματος με τα κορεσμένα λιπαρά, γεγονός που μαρτυρεί επίδραση του κορεσμένου λίπους στον εγκέφαλο. «Η πλειονότητα των προηγούμενων μελετών σχετικά με την επίδραση της διατροφής στον εγκέφαλο διερευνούσε αυτή την επίδραση σε μεγαλύτερο διάστημα χρόνου. Άξιο αναφοράς είναι ότι εμείς είδαμε διαφορά με μόνο ένα γεύμα» είπε χαρακτηριστικά η Ανελίζ Μάντισον, συγγραφέας της μελέτης, και απόφοιτη Κλινικής Ψυχολογίας στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

Αρχικά, οι εθελόντριες υποβλήθηκαν σε τεστ προσοχής πριν από την κατανάλωση του γεύματος.

Ακολούθως έφαγαν το γεύμα που αποτελούνταν από αυγά, λουκάνικο γαλοπούλας, ψωμί και κρεμώδη σάλτσα (τυπικό αμερικάνικο πρωινό, κυρίως στις πολιτείες του Νότου) και περιείχε 60 γραμμάρια λιπαρών – είχε μαγειρευτεί είτε με λάδι με βάση το παλμιτικό οξύ και ήταν πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά, είτε με ηλιέλαιο που έχει λιγότερα κορεσμένα λιπαρά.

Αμφότερα τα γεύματα παρείχαν 930 θερμίδες και είχαν φτιαχτεί έτσι, ώστε να αντιστοιχούν σε τυπικά γεύματα που πωλούνται μαζικά από γνωστές αλυσίδες πρόχειρου φαγητού.

Μετά από 5 ώρες από την κατανάλωση του φαγητού, οι γυναίκες υποβλήθηκαν και πάλι στο τεστ. Μια ως τέσσερις εβδομάδες αργότερα,  επανέλαβαν τα ίδια ακριβώς βήματα μόνο που αυτή τη φορά έφαγαν το αντίθετο γεύμα από αυτό που είχαν φάει την πρώτη φορά.

Μετά την κατανάλωση του φαγητού που είχε πολλά κορεσμένα λιπαρά, διαπιστώθηκε πως όλες οι γυναίκες, εμφάνισαν κατά μέσο όρο 11% χαμηλότερες επιδόσεις στα τεστ προσοχής συγκριτικά με όταν κατανάλωσαν το αντίστοιχο γεύμα με λιγότερα κορεσμένα λιπαρά!

Πως επηρεάζονται τα επίπεδα φλεγμονής

Σύμφωνα με την Μάντισον, έρευνες που έχουν γίνει στο παρελθόν, έδειξαν ότι οι τροφές πλούσιες σε κορεσμένα λιπαρά μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα φλεγμονής σε όλο τον οργανισμό, συμπεριλαμβανομένου πιθανότατα και του εγκεφάλου.

Τα λιπαρά οξέα μπορούν να διαπεράσουν το κυτταρικό «δίχτυ» που προστατεύει τον εγκέφαλο από την είσοδο εν δυνάμει επικίνδυνων ουσιών εντός του.


photo unsplash

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •