Ας κόψουμε το τσιγάρο! Ζούμε ασφαλέστερα, περισσότερο και καλύτερα

Η 31η Μαΐου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος και είναι πολλά περισσότερα από μία τυπική ημερομηνία. Μπορεί να γίνει η αφορμή και η έμπνευση για μια ζωή χωρίς τσιγάρο.

Το κάπνισμα ανέκαθεν ταυτιζόταν με τη δήλωση ενός χαρακτήρα που ζει έντονα, απολαμβάνει τη ζωή, δημιουργεί και διακρίνεται. Το τσιγάρο αναδείκνυε τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του ατόμου, με το Χόλυγουντ και τις διαφημιστικές καμπάνιες να φροντίζουν για αυτό, δηλαδή να δημιουργούν και να ενισχύουν εικόνες που να παρακινούν στην πρώτη γνωριμία, τη δοκιμή. Μετά αναλάμβανε δράση ο εθισμός και η νικοτίνη. Η ουσία που ακόμη και σε πολύ μικρές ποσότητες αποτελεί ισχυρό διεγερτικό και συνεπώς προκαλεί αύξηση των καρδιακών παλμών και της αρτηριακής πίεσης.

Γιατί το τσιγάρο είναι εθιστικό; Και τι προκαλεί στην υγεία μας;

Μία μόλις ρουφηξιά από το τσιγάρο αρκεί για να στείλει τη νικοτίνη στον εγκέφαλο μέσα σε μόλις δέκα δευτερόλεπτα. Η πρόσληψη της νικοτίνης απελευθερώνει χημικές ουσίες όπως η ντοπαμίνη και η νοραδρεναλίνη, οι οποίες μας κάνουν να νιώθουμε ηρεμία και εγρήγορση. Το περίφημο, «ας κάνουμε ένα τσιγάρο να χαλαρώσουμε» ή «για να σκεφτούμε» πατάει ακριβώς πάνω σε αυτό. Κατόπιν, αρχίζει ένα φαύλος κύκλος όπου ο εγκέφαλος μαθαίνει ότι με τη νικοτίνη μπορεί να αισθάνεται καλύτερα. Ωστόσο,η πρόσκαιρη ικανοποίηση που προκαλεί ο εθισμός έχει συνέπειες. Καθιστά το άτομο εξαρτημένο, ενώ μακροπρόθεσμα μπορεί να μας στερήσει την υγεία, τις όμορφες στιγμές με τους αγαπημένους μας, ακόμα και την ίδια μας τη ζωή. Τα στατιστικά μεγέθη αποκαλύπτουν ξεκάθαρα το μέγεθος του προβλήματος. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία το 45% των Ελλήνων και το 25% των Ελληνίδων καπνίζουν συστηματικά (Πηγές: Eurostat, World Health Organization, ΕΛΣΤΑΤ). Και όταν μιλάμε για κάπνισμα, μιλάμε για μια συνήθεια που οδηγεί κάθε χρόνο 700.000 ανθρώπους στο θάνατο, μόνο στην Ευρώπη. Μιλάμε για την αιτία του 90% των θανάτων από καρκίνο του πνεύμονα στους άνδρες και σχεδόν του 80% των θανάτων από καρκίνο του πνεύμονα στις γυναίκες. Τα ίδια ποσοστά (90%) εντοπίζονται στη Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ), που εμφανίζεται με δύσπνοια και χρόνιο παραγωγικό βήχα. Αλλά συζητάμε φυσικά και για δεκάδες ασθένειες που επιβαρύνονται από το ενεργητικό και το παθητικό κάπνισμα (ακόμη και αν δεν προκαλούνται από αυτό). Τέλος, μιλάμε για κακή φυσική κατάσταση, χαμηλή ποιότητα ζωής και καθόλου, μα καθόλου ευεξία.

Τα οφέλη της διακοπής

Ας μη βλέπουμε, όμως, μόνο τα αρνητικά, ας δούμε τα θετικά που χάνουμε συνεχίζοντας να καπνίζουμε. Κυρίως αυτό! Η ζωή χωρίς τσιγάρο μπορεί να είναι πραγματικά όμορφη και ευχάριστη από την πρώτη κιόλας στιγμή, κάτι που αποδεικνύεται επιστημονικά. Αν διακόψουμε σήμερα το τσιγάρο, σε 20 λεπτά θα βελτιωθεί η κυκλοφορία του αίματος, η αρτηριακή πίεση και οι σφυγμοί θα επανέλθουν στο κανονικό. Σε 8 ώρες, τα επίπεδα του οξυγόνου στο αίμα επανέρχονται στο φυσιολογικό. Σε 24 ώρες οι πνεύμονες αρχίζουν να καθαρίζουν από τη βλέννα και τα υπολείμματα του καπνού, ενώ σε 48 ώρες δεν υπάρχει πλέον νικοτίνη στο σώμα και βελτιώνεται η γεύση και η όσφρηση. Σε 1 χρόνο ο κίνδυνος εμφράγματος του μυοκαρδίου μειώνεται στο 50%, σε 10 χρόνια ο κίνδυνος καρκίνου του πνεύμονα μειώνεται στο 50%, ενώ σε 15 χρόνια ο κίνδυνος εμφράγματος του μυοκαρδίου πέφτει στα επίπεδα του γενικού πληθυσμού που δεν έχει καπνίσει ποτέ! Κόβοντας το τσιγάρο, θα δείτε ότι μπορείτε να απολαύσετε περισσότερο έναν περίπατο ή μια αθλητική δραστηριότητα. Η στοματική σας υγεία σας θα βελτιωθεί και θα αισθανθείτε πολύ πιο όμορφα στην καθημερινότητα. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο, να προσπαθήσουμε να κόψουμε το τσιγάρο. Τρόποι υπάρχουν, όπως και οι κατάλληλοι ειδικοί που μπορούν να σας βοηθήσουν στη διακοπή του καπνίσματος. Ασφαλώς, χρειάζεται θέληση, αλλά με την κατάλληλη βοήθεια μπορείτε να απαλλαγείτε από τη βλαβερή συνήθεια.

Κάντε το σωστά

Ο εθισμός που προκαλεί η νικοτίνη στους καπνιστές είναι ιδιαίτερα ισχυρός, καθώς μόνο το 20% των συστηματικά καπνιστών καταφέρνουν να κόψουν το κάπνισμα με την πρώτη προσπάθεια. Κάποιοι μάλιστα τοποθετούν αυτό το ποσοστό χαμηλότερα. Σε κάθε περίπτωση, πέρα από τη συμβουλευτική βοήθεια, υπάρχουν διάφορες θεραπείες και επικουρικές ενέργειες, ανάλογα με τον καπνιστή. Από υποκατάστατα νικοτίνης (τσίχλες ή αυτοκόλλητα) και βελονισμό, μέχρι φαρμακευτικές ουσίες όπως η Βουπροπιόνη και η Βαρενικλίνη που ελαττώνουν την επιθυμία για κάπνισμα. Το θέμα της ψυχολογικής υποστήριξης είναι επίσης σημαντικό, καθώς ο καπνιστής πρέπει να είναι προετοιμασμένος για το τι θα αντιμετωπίσει στην προσπάθειά του να απαλλαγεί από την κακή συνήθεια.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να ειπωθεί ότι ακόμη δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι τα υποκατάστατα, όπως το ηλεκτρονικό τσιγάρο, είναι απολύτως ασφαλή, αν και φαινομενικά κινούνται προς τη θετική κατεύθυνση, καθώς επιτρέπουν στους καταναλωτές να αποκτήσουν τη νικοτίνη χωρίς τη χρήση τσιγάρου.

Εντούτοις, καθώς όλα αυτά τα προϊόντα έχουν δημιουργηθεί πολύ πρόσφατα, τα ευρήματα των διεθνών ιατρικών μελετών είναι πολλές φορές αντικρουόμενα και η ιατρική κοινότητα καταλήγει προς το παρόν ότι χρειάζεται περαιτέρω έρευνα.

(φώτο: Pexels-πηγή: ygeiamou.gr)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Σχετικά άρθρα:

loading...
loading...