Σωματική άσκηση: Γυμνάζει το σώμα αλλά και τη φαιά ουσία

Οποιαδήποτε μορφή αερόβιας άσκησης είναι ωφέλιμη τόσο για τον οργανισμό όσο και για την ανάπτυξη νοητικών δεξιοτήτων.



Η αερόβια άσκηση όπως το βάδην, το τρέξιμο, η ποδηλασία και σχεδόν οποιαδήποτε άλλη άσκηση που βοηθά στην καλή κυκλοφορία του αίματος και του οξυγόνου ωφελεί το σώμα αλλά μπορεί επίσης να έχει και θετική επίδραση στις γνωσιακές ικανότητες του εγκεφάλου. Μελέτη του Γερμανικού Κέντρου Νευροεκφυλιστικών Ασθενειών που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική έκδοση Mayo Clinic Proceedings, περιέχει νέες αποδείξεις για μια συσχέτιση ανάμεσα στην καρδιοαναπνευστική υγεία και την υγεία του εγκεφάλου. Ιδιαίτερα σε σχέση με τη φαιά ουσία και το συνολικό μέγεθος του εγκεφάλου, βασικά στοιχεία που έχουν να κάνουν με τη γνωσιακή κατάπτωση και τη γήρναση.

Ο ιστός του εγκεφάλου αποτελείται από φαιά ουσία ή κυτταρικά σώματα και νημάτια που ονομάζονται λευκή ουσία. Ο όγκος της φαιάς ουσίας φαίνεται να συσχετίζεται με διάφορες δεξιότητες και γνωστικές ικανότητες. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η αύξηση της απορρόφησης οξυγόνου συνδέθηκε έντονα με την αύξηση του όγκου της φαιάς ουσίας.

Η μελέτη περιελάμβανε 2.013 ενήλικες από δύο ανεξάρτητες ομάδες. Οι συμμετέχοντες εξετάστηκαν σε στάδια από το 1997 έως το 2012.

Η καρδιοαναπνευστική υγεία τους μετρήθηκε με βάση τη μέγιστη δυνατή πρόσληψη οξυγόνου καθώς και άλλα πρότυπα, με τη χρήση ενός ποδηλάτου γυμναστικής. Παράλληλα έγιναν απεικονίσεις του εγκεφάλου μέσω μαγνητικής τομογραφίας.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η καρδιοαναπνευστική άσκηση μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της υγείας του εγκεφάλου και στην επιβράδυνση της μείωσης της φαιάς ουσίας.

Σύμφωνα με τις αναφορές τριών επιστημόνων της Mayo Clinic που περιέχονται στη δημοσίευση στη Mayo Clinic Proceedings, τα αποτελέσματα είναι «ενθαρρυντικά και συμβάλλουν στην αυξανόμενη συζήτηση αναφορικά με τη συσχέτιση της άσκηση και της υγείας του εγκεφάλου».

Ο Ronald Petersen, MD, Ph.D., νευρολόγος της Mayo Clinic και κύριος συγγραφέας της δημοσίευσης, λέει ότι «το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό της μελέτης είναι η μετρηθείσα επίδραση της άσκησης στις δομές του εγκεφάλου που εμπλέκονται στη γνώση και όχι στη λειτουργία του μυαλού. Αυτό παρέχει έμμεσες ενδείξεις ότι η αερόβια άσκηση μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στη γνωστική λειτουργία εκτός από τη φυσική κατάσταση».

Ένα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό της μελέτης είναι «ότι αυτά τα αποτελέσματα μπορεί να ισχύουν και για τους ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Υπάρχουν καλά στοιχεία για την αξία της άσκησης στη μέση ηλικία, αλλά είναι ενθαρρυντικό ότι μπορεί να υπάρξουν θετικές επιδράσεις στον εγκέφαλο και σε μεγαλύτερη ηλικία».

Τα ευρήματα της μελέτης σχετικά με τον υψηλότερο όγκο φαιάς ουσία που σχετίζεται με την καρδιοαναπνευστική άσκηση, βρίσκονται σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τις αλλαγές στη γνωστική λειτουργία κατά τη γήρανση, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων που εμπλέκονται στη νόσο του Alzheimer. Πάντως σημειώνουν ότι δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα σχετικά με την άσκηση και την επίδρασή της στη νόσο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς της Mayo Clinic, συνιστάται μέτρια και τακτική άσκηση – περίπου 150 λεπτά την εβδομάδα. Η καλή καρδιοαναπνευστική υγεία περιλαμβάνει επίσης:

Διακοπή καπνίσματος

Υγιεινές διατροφικές συνήθειες

Απώλεια βάρους ή διατήρηση ενός υγιούς επιπέδου

Διαχείριση της αρτηριακής πίεσης και αποφυγή της υπέρτασης

Έλεγχο των επιπέδων χοληστερόλης

Μείωση του σακχάρου στο αίμα, το οποίο με την πάροδο του χρόνου μπορεί να βλάψει την καρδιά και άλλα όργανα.

(Γιώργος Σακκάς,news247 – φωτο:pexels)