Χασμουριέσαι συνέχεια; Μάθε γιατί συμβαίνει, πώς σταματάει και πότε πρέπει να επισκεφθείς ειδικό

Όλοι έχουμε συνδέσει το χασμουρητό με τη στιγμή που αρχίζουμε να νυστάζουμε, όμως πόση σχέση έχει πραγματικά με τον ύπνο; Τι είναι εκείνο που μας κάνει να χασμουριόμαστε, πώς σταματάμε το έντονο και ακατάπαυστο χασμουρητό που γίνεται μεταδοτικό; Συνέχισε να διαβάζεις για να ανακαλύψεις πότε το χασμουρητό μπορεί να γίνει ακόμα και επικίνδυνο.


Η πιο επιστημονικά τεκμηριωμένη θεωρία σχετικά με το γιατί χασμουριόμαστε είναι ότι οφείλεται στη  ρύθμιση της θερμοκρασίας του εγκεφάλου. Η εισπνοή αέρα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της θερμοκρασίας του εγκεφάλου. Υπάρχουν όμως αρκετά ερωτήματα που εγείρονται σχετικά με το πώς  προκύπτει κυρίως ακόμα και ώρες που δεν το θεωρούμε λογικό, πώς το σταματάμε και γιατί είναι τόσο μεταδοτικό. Σκέψου ότι δεν υπάρχει ούτε μια φόρα που να έχεις βρεθεί στον ίδιο χώρο με κάποιον που χασμουριέται και να μην έχεις αρχίσει και εσύ να κάνεις το ίδιο.  

Οι θεωρίες για το χασμουρητό 

Ακόμα και η σκέψη ότι χασμουριέσαι μπορεί να σε κάνει να χασμουρηθεις. Είναι κάτι που κάνουν όλοι, ακόμα και τα ζώα, και δεν πρέπει να προσπαθείς να το καταπνίξεις γιατί όταν χασμουριέσαι, είναι επειδή το σώμα σου το χρειάζεται. Είναι μια από τις πιο μεταδοτικές, ανεξέλεγκτες ενέργειες που κάνει ένα σώμα.  Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με το γιατί οι άνθρωποι χασμουριούνται. Μια δημοφιλής θεωρία είναι ότι το χασμουρητό βοηθά το σώμα μας να φέρει περισσότερο οξυγόνο. Αλλά αυτή η θεωρία έχει ως επί το πλείστον καταρριφθεί.

Αιτίες του χασμουρητού, ακόμη και αν δεν είσαι κουρασμένη 

Η πιο επιστημονικά υποστηριζόμενη θεωρία σχετικά με το γιατί χασμουριόμαστε είναι η ρύθμιση της θερμοκρασίας του εγκεφάλου. Μια μελέτη του 2014Trusted Source που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Physiology & Behavior εξέτασε τις συνήθειες χασμουρητού 120 ατόμων και διαπίστωσε ότι το χασμουρητό εμφανιζόταν λιγότερο κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Εάν η θερμοκρασία του εγκεφάλου ξεφύγει πολύ από το φυσιολογικό, η εισπνοή αέρα μπορεί να βοηθήσει στο πάγωμα του. 

Χασμουριέσαι όταν είσαι κουρασμένη επειδή ο εγκέφαλός επιβραδύνει, με αποτέλεσμα να πέφτει η θερμοκρασία του. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που αισθάνεσαι ότι βαριέσαι. Ο εγκέφαλός σου δεν αισθάνεται διεγερμένος και αρχίζει να επιβραδύνει, προκαλώντας πτώση της θερμοκρασίας του. Βλέποντας κάποιον άλλον να χασμουριέται όταν βρίσκεστε στο ίδιο περιβάλλον με αυτόν, εκτίθεστε στην ίδια θερμοκρασία και αυτή είναι η αιτία που αρχίζεις και εσύ να χασμουριέσαι.  

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο μπορεί να χασμουριέσαι είναι επειδή το σώμα θέλει να ξυπνήσει. Η κίνηση βοηθάει στο τέντωμα των πνευμόνων και των ιστών τους και επιτρέπει στο σώμα να λυγίσει τους μύες και τις αρθρώσεις του. Μπορεί επίσης να ωθήσει το αίμα προς το πρόσωπο και τον εγκέφαλό για να αυξηθεί η εγρήγορση. 

Είναι το χασμουρητό μεταδοτικό; 

Το χασμουρητό είναι σίγουρα μεταδοτικό. Ακόμη και video με ανθρώπους που το κάνουν μπορεί να προκαλέσουν ένα χασμουρητό. Δοκίμασε να παρακολουθήσεις ένα Video και δες αν θα καταλήξεις να χασμουριέσαι ή όχι. Αν όντως άρχισες το χασμουρητό, τότε σύμφωνα με μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο Baylor, είναι κάτι καλό: Δείχνει ότι έχεις ενσυναίσθηση και συνδέεσαι με τους γύρω σου. Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Personality and Individual Differences, εξέτασε 135 φοιτητές, την προσωπικότητά τους και το πώς αντιδρούσαν σε διάφορες κινήσεις του προσώπου τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσο λιγότερη ενσυναίσθηση είχε ένα άτομο, τόσο λιγότερο πιθανό ήταν να χασμουρηθεί καθώς έβλεπε κάποιον άλλον να χασμουριέται. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα αυτά δεν μπορούν να γενικευτούν. Το να μην αρχίσει κάποιος το χασμουρητό δεν αποτελεί απόδειξη για ψυχοπαθητικές ή κοινωνιοπαθητικές τάσεις. 

Τρόποι για να σταματήσεις το χασμουρητό 

  1. Δοκίμασε βαθιές αναπνοές

Αν αισθάνεσαι ότι χασμουριέσαι υπερβολικά, δοκίμασε ασκήσεις βαθιάς αναπνοής από τη μύτη. Το σώμα σου μπορεί να χρειάζεται περισσότερο οξυγόνο. Μια μελέτη του 2007 διαπίστωσε επίσης ότι η ρινική αναπνοή μείωσε εντελώς το μεταδοτικό χασμουρητό στην έρευνά που διεξήχθη. 

  1. Κινήσου

Η διακοπή μία συνηθισμένης ρουτίνας μπορεί επίσης να βοηθήσει στην τόνωση του εγκεφάλου σας. Τα συναισθήματα κούρασης, πλήξης και άγχους τείνουν να κάνουν τους ανθρώπους να χασμουριούνται περισσότερο. Το υπερβολικό χασμουρητό μπορεί επίσης να προέρχεται από τη λήψη υπερβολικής ποσότητας καφεΐνης ή από την αποτοξίνωση από οπιούχα. 

  1. Ηρέμησε τον εαυτό σου

Μπορείς επίσης να δοκιμάσεις να κάνεις μια βόλτα έξω ή να βρεις έναν χώρο με πιο δροσερή θερμοκρασία. Αν δεν έχεις χρόνο να το κάνεις αυτό, μπορείς να πιείς λίγο δροσερό νερό ή φας ένα δροσερό σνακ, όπως φρούτα ή λαχανικά. Πρέπει να επισκεφθείς γιατρό για το υπερβολικό χασμουρητό; 

Θα πρέπει να δεις έναν γιατρό εάν αισθάνεσαι ότι χασμουριέσαι περισσότερο από το συνηθισμένο και αντιμετωπίζεις πρόσθετα συμπτώματα που παρεμποδίζουν τις καθημερινές σου δραστηριότητες. 

Μίλησε με τον γιατρό σου και πες του πότε ξεκίνησε το χασμουρητό και για άλλα συμπτώματα, όπως θολούρα του μυαλού, πόνος σε ορισμένες περιοχές ή ακόμη και έλλειψη ύπνου. Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να βοηθήσουν το γιατρό σου να διαγνώσει την υποκείμενη πάθηση και να κάνει συστάσεις θεραπείας με βάση τις ατομικές ανάγκες. 

Σημείωση 

Υπάρχουν πολλές θεωρίες πίσω από το γιατί χασμουριόμαστε. Πρόσφατες μελέτες και έρευνες υποδεικνύουν ότι είναι ένας τρόπος με τον οποίο το σώμα μας ρυθμίζει τη θερμοκρασία του εγκεφάλου. 

(theissue. gr / photo: pixabay)

LATEST

Κύρια Θέματα

ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΑΓΟΡΩΝ

Κάθε μέρα μαζί