Αφυδάτωση: Ενας ύπουλος εχθρός και πώς θα τον αντιμετωπίσετε

Γιατί το νερό είναι τόσο σημαντικό για τον ανθρώπινο οργανισμό; Τι συμβαίνει στον οργανισμό μας όταν αφυδατωθούμε και γιατί η σωστή ενυδάτωση είναι εξαιρετικά σημαντική όχι μόνο για τη σωματική μας υγεία αλλά και για τη νοητική;

Αν λάβουμε υπόψη πως το σώμα μας αποτελείται κατά 70% με 75% από νερό, τότε η αφυδάτωση είναι τουλάχιστον επικίνδυνη.

‘Όταν νιώσουμε το αίσθημα της δίψας, είμαστε ήδη αφυδατωμένοι και είναι πιθανόν να αρχίσουμε να εμφανίζουμε μια σειρά συμπτωμάτων. Από πονοκέφαλο μέχρι ευερεθιστότητα και κατάπτωση.

Δεδομένου πως χάνουμε διαρκώς νερό μέσα από τον ιδρώτα και τα ούρα, θα πρέπει να το αναπληρώνουμε συστηματικά και επαρκώς. Διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε τον όγκο του αίματος, να εξασφαλίσουμε τη μεταφορά θρεπτικών ουσιών στο σώμα και την σωστή αποβολή των τοξινών. Ως γνωστόν οι τοξίνες αφαιρούνται –μεταξύ άλλων- μέσα από τον ιδρώτα που παράγεται από νερό. Με τη σωστή ενυδάτωση αποφεύγουμε και την εκδήλωση υπερθερμίας, η οποία θα μπορούσε να προκληθεί έπειτα από έντονη άσκηση.

Επιπλέον η σωστή ενυδάτωση εξασφαλίζει νοητική ευεξία και λάμψη του δέρματος. Την ίδια στιγμή η κατανάλωση λιγότερου νερού από το ενδεδειγμένο επηρεάζει και την θερμοκρασία τους σώματος μας. Επιπροσθέτως η αφυδάτωση προκαλεί την αύξηση της ορμόνης του άγχους, σωματική και νοητική κόπωση, αδυναμία συγκέντρωσης και κακή διάθεση.

Υπάρχουν τρόποι «εποπτείας της ενυδάτωσης» μας λένε οι ειδικοί. Βασικός κανόνας είναι να μην φτάνουμε στο σημείο να νιώσουμε το αίσθημα της δίψας. Αυτό επιτυγχάνεται με την κατανάλωση αρκετών υγρών κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Όσο για το πόσο νερό πρέπει να καταναλώνουμε την ημέρα; Μια ενδεδειγμένη λήψη νερού είναι 3.7 και 2.7 λίτρα την ημέρα για τους ενήλικες άνδρες και γυναίκες αντιστοίχως. Το 80% της ημερήσιας κατανάλωσης νερού θα πρέπει να προέρχεται από υγρά και μόνο το 20% από φαγητό, συνιστούν οι ειδικοί επιστήμονες.

Τι σημάδια στέλνει ο οργανισμός σας όταν είναι αφυδατωμένος
Έντονη δίψα, ξηρό και κολλώδες στόμα.
Όπως σημειώνουν οι ειδικοί, αν νιώθετε διψασμένοι τότε είστε ήδη αφυδατωμένοι. Δεν είναι και το καλύτερο για τον οργανισμό μας να φτάνει σε αυτό το σημείο. Οπότε η λύση είναι πάρα πολύ απλή. Μπορείτε να πιείτε νερό ή ένα ποτό με ηλεκτρολύτες και να θυμάστε πως πρέπει να πίνετε περισσότερο νερό αν βρίσκεστε για πολλή ώρα στον ήλιο ή αθλείστε.

Κούραση, σύγχυση, νεύρα.
Μελέτες έχουν δείξει ότι ή ήπια αφυδάτωση μπορεί να επηρεάσει τη διάθεση και τις γνωστικές λειτουργίες. Το φαινόμενο είναι συχνό στους νέους και τους ηλικιωμένους, οι οποίοι μπορεί να δείχνουν άυπνοι ή αφηρημένοι. Μελέτη του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ διαπίστωσε ότι ακόμη και η ήπια αφυδάτωση μπορεί να μεταβάλει τη διάθεση του ατόμου, την ενεργητικότητα και την ικανότητά του να σκέφτεται καθαρά. Οι ερευνητές όρισαν την ήπια αφυδάτωση ως απώλεια του 1,5% των σωματικών υγρών.

Ξηροφθαλμία ή θολή όραση.
Οποιοδήποτε μέρος του σώματος που υπό φυσιολογικές συνθήκες είναι υγρό μπορεί να αφυδατωθεί και να ερεθιστεί μετά από έντονη σωματική προσπάθεια. Γι αυτό αθλείστε για μεγάλο χρονικό διάστημα, ιδρώνετε και τα επίπεδα των σωματικών υγρών πέφτουν, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει ξηροφθαλμία ή θολή όραση που πάντως μπορεί να περάσει αν ενυδατωθείτε αμέσως.

Πονοκέφαλος ή σύγχυση.
Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, ημικρανία, ακόμη και παραλήρημα. Παράλληλα μπορεί επίσης να αισθανθείτε αδυναμία, ζάλη ή ναυτία, επειδή το σώμα δεν έχει αρκετά υγρά για να τροφοδοτήσει όλα τα όργανα. Όσοι παρακολουθείτε τον Μαραθώνιο θα έχετε παρατηρήσει, ειδικά στα παλαιότερα χρόνια πως πολλοί δρομείς έφταναν στο σημείο να τρέχουν σε ζιγκ ζαγκ καθώς ήταν αφυδατωμένοι.

Μυϊκές κράμπες.
Από τα πλέον συνηθισμένα για τους αθλητές του σαββατοκύριακου. Οι κράμπες στα πόδια αποτελούν σοβαρό σημάδι αφυδάτωσης καθώς η απώλεια νερού και νατρίου μπορεί επίσης να προκαλέσει σύσφιξη των μυών, που είναι διαφορετικό από τις κράμπες. Για να αποφύγετε τις κράμπες, πίνετε αθλητικά ποτά που περιέχουν νάτριο και τρώτε αλμυρά σνακ ή τυριά με χαμηλά λιπαρά. Το νάτριο βοηθά το σώμα σας να διατηρεί τα υγρά.

Απουσία ιδρώτα.
Εδώ τα πράγματα σοβαρεύουν, καθώς πρόκειται για ένα από τα επικίνδυνα σημάδια αφυδάτωσης με το σώμα σας να φωνάζει πως έχει ανάγκη από νερό ενώ τις ζεστές μέρες μπορεί να αποτελεί και σημάδι θερμοπληξίας. Ενυδατώστε αμέσως τον οργανισμό σας!

Σκουρόχρωμα ούρα.
Τα διαυγή ανοιχτόχρωμα ούρα αποτελούν σημάδι καλής ενυδάτωσης του οργανισμού. Εάν τα ούρα είναι σκουρόχρωμα ή παρατηρείτε κηλίδες αίματος, είναι σημάδι πως πρέπει να σταματήσετε αμέσως την άσκηση. Τα υπερβολικά ανοιχτόχρωμα ούρα από την άλλη, δείχνουν ότι ο οργανισμός σας είναι υπερενυδατωμένος.

Πυρετός.
Η αφυδάτωση μπορεί να οδηγήσει σε υπερθερμία και συμπτώματα που σχετίζονται με τον πυρετό (π.χ. ρίγη). Αυτό συμβαίνει γιατί μεταβάλλεται το σημείο αναφοράς της φυσιολογικής σας θερμοκρασίας και κάνει την κατάσταση επικίνδυνη.

Ξηρή και αφυδατωμένη επιδερμίδα.
Με το μεγαλύτερο ποσοστό του σώματος μας να αποτελείται από νερό, είναι λογικό και οι αντιδράσεις του δέρματός μας να μπορούν να μας προειδοποιήσουν για τυχόν αφυδάτωση του οργανισμού μας. Όταν είμαστε ενυδατωμένοι, το δέρμα δείχνει υγιές και αφράτο, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα το δείτε να μην επανέρχεται αμέσως στη θέση του. Εξετάστε τον εαυτό σας

Αν το δέρμα σας είναι ενυδατωμένο, δείχνει υγιές και αφράτο. Όταν είναι αφυδατωμένο στερείται ελαστικότητας και δεν θα επανέρχεται στη θέση του. Κάντε το εξής απλό: πιέστε το δέρμα σας και αν δεν επανέλθει αμέσως στη φυσιολογική του θέση γρήγορα, αυτό είναι σημάδι σοβαρής αφυδάτωσης

(Economistas)

φωτο:pexels

  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Σχετικά άρθρα:

loading...
loading...