Ο σωστός τρόπος ονειροπόλησης

Υπάρχουν πολλοί τρόποι ονειροπόλησης όταν αφήνετε το μυαλό σας να περιπλανηθεί. Είναι κάτι που συνηθίζουμε όλοι καθημερινά.

Περνάμε σχεδόν το μισό της ζωής μας επιπλέοντας κάπου αλλού. Αυτό μπορεί να είναι ενοχλητικό όταν συνειδητοποιήσει κάποιος ότι μια περιπλάνηση του μυαλού σε άσχημη στιγμή, μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες, όπως τροχαία ατυχήματα, κακή εκπαιδευτική επίδοση, ή ακόμα και δυστυχία.
Αλλά οι έρευνες μας λένε μια διαφορετική ιστορία, διαπιστώνοντας ότι αφηρημάδα συνδέεται επίσης με τη δημιουργικότητα, τις κοινωνικές δεξιότητες και, περιέργως, την ευτυχία.
Αυτή η φαινομενική αντίφαση μπορεί να έχει στην πραγματικότητα κάποιο νόημα. Συνήθως, κάποια κοινή συμπεριφορά και συναισθήματα που συχνά θεωρούνται αρνητικά – όπως η πλήξη, για παράδειγμα – μπορεί να έχει ένα θετικό λόγο.

«Ονειροπόλούμε τόσο συχνά και είναι λογικό να υποθέτουμε ότι ίσως στο λειτουγικό του μυαλό μας να υπάρχει κάποιος λόγος», λέει ο Paul Σέλι,- μεταδιδακτορικός στο τμήμα ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.
«Ίσως είναι πραγματικά οφέλιμη η περιπλάνηση του μυαλού».
Σε ένα πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Trends in Cognitive Science, ο Σέλι και οι συνεργάτες του διερεύνησαν τη δυνατότητα αυτή, προτείνοντας ότι υπάρχουν δύο τύποι περιπλάνησης. Από τη μια πλευρά, υπάρχει μια ακούσια διακοπή της εστίασης που μπορεί να είναι επιβλαβής, και από την άλλη, μια εσκεμμένη και σκόπιμη απεμπλοκή του μυαλού, που μπορεί πραγματικά να είναι παραγωγική.
Μερικές φορές μπορεί να διατηρείτε την εστίασή σας, αλλά επιλέγετε να ονειροπολείτε, ας πούμε, τις καλοκαιρινές σας διακοπές. Άλλες φορές, παρά τις καλύτερες προσπάθειες επικέντωσης, τυχαίες σκέψεις περικλύουν το μυαλό. Ο ένας τύπος αφηρημάδας περιλαμβάνει μια σκόπιμη αλλαγή στην εστίαση και η άλλη περιλαμβάνει μια ανεπιθύμητη ή ακούσια διακοπή, και αναρωτιόμαστε γιατί το σκεφτήκαμε εκείνη τη στιγμή;.
Η διάκριση ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς τύπους του μυαλού περιπλάνησης δεν είναι κάτι καινούργιο. Ο Leonard Giambra, ένας επιστήμονας ο οποίος είχε μελετήσει την απόσπαση του μυαλού, τις αρχές της δεκαετίας του 1970, αναφέρει ότι μερικές φορές το μυαλό περιπλανιέται, επειδή άσχετες σκέψεις συλλαμβάνουν την προσοχή μας. Άλλες φορές, πάλι μετατοπίζουμε σκόπιμα την προσοχή μας πάνω τους.
Ο Σέλι υποστηρίζει ότι είναι σημαντικό να γίνεται διάκριση μεταξύ της εκούσιας και ακούσιας αφηρημάδας – γιατί αν οι δύο συμπεριφορές συγχωνεύονται σαν ένα κατασκεύασμα, αυτό οδηγεί σε αντιφατικά συμπεράσματα.
Είναι πιθανό να υπάρχουν εντελώς διαφορετικοί νευρικοί μηχανισμοί που συνδέουν τους δύο τύπους της νοητικής περιπλάνησης. Για παράδειγμα, η ακούσια ονειροπόληση μπορεί να είναι ένα σημάδι αποτυχίας του συστήματος προσοχής του εγκεφάλου, ενώ η εσκεμμένη αφηρημάδα συμβαίνει για κάποιο σκόπιμο έλεγχο.

Πιο πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι ένα είδος περιπλάνησης μπορεί να είναι πιο συχνό σε άτομα με ορισμένες διαταραχές. Οι άνθρωποι με (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), για παράδειγμα, έχουν τις ίδιες πιθανότητες να ονειροπολούν σκόπιμα, αλλά είναι επίσης πολύ πιο πιθανό να κάνει λάθος. Το ίδιο ισχύει και για τα άτομα με ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή ή ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, είπε ο Σέλι.
Οι περισσότερες αρνητικές συνέπειες του μυαλού που σχετίζονται με την ακούσια νοητική περιπλάνηση έχουν ένα είδος αφηρημάδας, ενώ όταν υπάρχει πρόθεση ονειροπόλησης μπορεί να παρέχει οφέλη στη δημιουργικότητα.
Ο ψυχολόγος Jerome L. Singer του Yale δημοσίευσε το 1975 μια έρευνα σχετική με τον εσωτερικό κόσμο της «Αφηρημάδας», και αναφέρει ότι σχετίζεται με τον μηρυκασμό των σκέψεων σε φτωχό ελλειματικό έλεγχο και προσοχή ενός ατόμου, αλλά επεσήμανε επίσης τα θετικά, χαρακτηρίζοντάς τα σαν παιχνιδιάρικες εικόνες μιας δημιουργικής σκέψης. Αυτή η «θετική εποικοδομητική αφηρημάδα» θεωρείται ότι είναι ένα σημαντικό στοιχείο ενός υγιούς νου, που συνδέεται με μια σειρά από θετικές λειτουργίες.
«Μπορεί να ενισχύσει τις κοινωνικές δεξιότητες, να προσφέρει ανακούφιση από την πλήξη, να δώσει ευκαιρίες για εποικοδομητικό σχεδιασμό, και να παρέχει μια συνεχή πηγή ευχαρίστησης. Όσοι βρίσκονται στη θέση της θετικής εποικοδομητικής αφηρημάδας, τους χαρακτηρίζει «ευτυχισμένους ονειροπόλους». Είναι αυτοί που απολαμβάνουν τη φαντασία, με ζωντανές εικόνες, και κάνουν επικοδομητική χρήση, καθώς διαθέτουν άφθονη διαπροσωπική περιέργεια.»

Οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι ενώ η ακούσια αφηρημάδα σχετίζεται με νευρικές κινήσεις και απερίσκεπτες ενέργειες, η σκόπιμη ονειροπόληση μπορεί να συνδέεται με ορισμένες πτυχές της επίγνωσης.
Σε μια μελέτη του 2014, του Πανεπιστημίου του Waterloo στον Καναδά διαπιστώθηκε ότι η σκόπιμη περιπλάνηση του μυαλού ήταν ιδιαίτερα συνδεδεμένη με έναν παράγοντα της γνώσης, και συναίσθησης, που είναι γνωστή ως «μη αντίδραση σε μια εσωτερική εμπειρία», η οποία περιλαμβάνει την αντίληψη αισθημάτων και συναισθημάτων χωρίς αντίδραση.
«Οι περισσότεροι άνθρωποι σκόπιμα περιπλανιούνται στην καθημερινή τους ζωή, ενώ συμβαίνει το αντίθετο στην ακούσια νοητική περιπλάνηση,» είπε ο Σέλι.
Στην ακούσια περιπλάνηση, δεν μπορείτε να συγκεντρωθείτε. Αλλά στην εκ προθέσεως ίσως να μην έχετε κίνητρο για να δώσετε προσοχή, και επιλέγετε να σκεφτείτε κάτι άλλο. Ωστόσο, ακόμα και αυτό είναι σπατάλη χρόνου σε ορισμένες περιπτώσεις – για παράδειγμα, σε μια τάξη όπου θα πρέπει να δώσουν προσοχή στο μάθημα.
Ακόμα κι αν η ονειροπόληση μπορεί να μειώσει την απόδοσή σας ή να ξεχαστείτε στη στάση του μετρό, ωστόσο, υπάρχουν μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Οι άνθρωποι έχουν την ευκαιρία να μετατοπίσουν τις σκέψεις τους στον σχεδιασμό μελλοντικών γεγονότων ή την επίλυση προβλημάτων.
Αν χρειάζεστε 100% της δύναμης του εγκεφάλου σας για κάποια δύσκολη εργασία, δοκιμάστε μερικά μικρά διαλείμματα ονειροπόλησης , και αφήσετε το μυαλό σας να περιπλανηθεί ελεύθερα.

Σχετικά άρθρα:

loading...
Close Menu