Menu

Βοηθήστε τα μικρά παιδιά να κοιμούνται μόνα τους

Θα εκτιμήσετε και θα χαρείτε πολύ όταν απολαύσετε ένα ξεκούραστο ύπνο στο κρεβάτι σας χωρίς τις ενοχές εγκατάλειψης του παιδιού.

Η ικανότητα να κοιμάται το παιδί στο δικό του κρεβάτι είναι ένα ζωτικό αναπτυξιακό ορόσημο. Η μεταβατική περίοδος για πολλούς γονείς είναι προβληματική, καθώς η ανησυχία δίνει θέση στην αναβλητικότητα γιατί έχουν την αντίληψη ότι δεν είναι αρκετά καλοί γονείς.
Η απολογητική στάση που κρατούν απέναντι στο παιδί που αντιστέκεται με κλάματα και φωνές, δείχνει ότι κάνουν κάτι που δεν έχει λογική και είναι εκτός της δικής τους γραμμής διαπαιδαγώγησης, -πολεμώντας στην ουσία τις ίδιες τις αποφάσεις τους.
Η ικανότητα να είναι κανείς μόνος του.
Η ιδέα του να απολαμβάνεις τη δυνατότητα χαλάρωσης και ξεκούρασης, δεν είναι κάτι που συμβαίνει απλά από τη μια στιγμή στην άλλη. Είναι μια ικανότητα που μαθαίνουμε να αναπτύσσουμε στη ζωή μας. Η ικανότητα να είναι κάποιος μόνος, είναι ένα από τα σημαντικότερα σημάδια συναισθηματικής ωριμότητας και αρχίζει στα πρώτα χρόνια της ζωής.
Όταν τα βρέφη και τα μικρά παιδιά εξαρτώνται εξ ολοκλήρου από τους γονείς για φαγητό, ντύσιμο, δραστηριότητες καθημερινής διαβίωσης και άνεσης, φυσικά δεν αποτελεί έκπληξη ότι την πρώτη φορά που θα κοιμηθούν μόνα τους ακόμη και για δυο ώρες να φρικάρουν. Ο χωρισμός είναι πραγματικά τρομακτικός, όταν κανείς δεν είναι εκεί να τα αγκαλιάσει και να κοιμηθεί μαζί τους. Βοηθώντας το παιδί σας να κοιμηθεί μόνο του, δεν είναι μόνο σημαντικό για εσάς αλλά και μια κρίσιμη εμπειρία για τη μελλοντική του ανάπτυξη. Πρόκειται για την εκμάθηση της απόλαυσης του να είσαι μόνος και να αποκτάς προσωπικούς τρόπους «αυτορύθμισης». Να χαλαρώνεις να επιβραδύνεις τα συναισθήματα, να αισθάνεσαι ασφαλής και να παρασέρνεσαι στον ύπνο.
Οι προκλήσεις με τον ύπνο του παιδιού δεν σταματούν ειδικά όταν οι γονείς δεν αντιμετωπίζουν σοβαρά την απόφασή τους. Βρίσκουν δικαιολογίες ρίχνοντας το φταίξιμο μεταξύ τους και βιώνοντας ένα φαύλο κύκλο αϋπνίας, έντασης και αυτολύπησης. Το σπαρακτικό κλάμα του παιδιού είναι καθοριστικός παράγοντας υποχώρησης.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς; Θυμηθείτε ότι καμία μέθοδος δεν ταιριάζει για όλα τα παιδιά. Υπάρχουν τόσοι αστάθμητοι παράγοντες που μπορούν να κάνουν τον ύπνο μοναδικό εφιάλτη.

  • Ποιες δυνατότητες διαθέτει το παιδί σας; Για ορισμένα, ο ύπνος είναι πιο εύκολη υπόθεση από άλλα παιδιά. Μερικά έχουν ένα βιολογικό χαρακτηριστικό με το οποίο γεννιούνται, όπως κάποια άλλα παιδιά είναι επιλεκτικά στο φαγητό τους.
  • Εξετάστε το ενδεχόμενο του στρες στο σπίτι, όπως ένα νέο μωρό, μια μετακόμιση σε ένα νέο σπίτι, ή μια διαμάχη μεταξύ σας. Αν υπάρχουν αυτά ή άλλα προβλήματα, ο ύπνος γίνεται πιο δύσκολος.
  • Μήπως υπάρχει κάτι που τρομάζει το παιδί; Μήπως κρυώνει, είναι αδιάθετο ή έχει κολικούς; Μήπως είστε ασυνεπής στο πρόγραμμά του και οι ώρες ύπνου ποικίλουν;
    Όταν ένα παιδί αρχίσει να μένει μόνο στο δικό του δωμάτιο, δεν σημαίνει ότι η μητέρα του θα πάψει να το φροντίζει. Θεωρεί δεδομένο ότι όταν κλάψει θα είναι πάντα παρών για να του διώξει την ανησυχία με την αγκαλιά της, να το νανουρίσει, να του δώσει γάλα και να αλλάξει την πάνα του. Έτσι με λίγη υπομονή μπορούν να χαλαρώσουν και να αισθανθούν ασφάλεια.
    Το κλειδί της επιτυχίας είναι να βοηθήσετε τα παιδιά να αισθανθούν ότι δεν είναι ποτέ πραγματικά μόνα τους γιατί υπάρχουν άτομα στον κόσμο τους που φροντίζουν τις ανάγκες τους. Αυτό συμβαίνει και στην ενήλικη ζωή μας. Στην πραγματικότητα δεν είμαστε ποτέ μόνοι αφού υπάρχει πάντα ο Χριστός δίπλα μας.
  • Μείνετε μαζί με το παιδί σας και σταδιακά να απομακρύνεστε για λίγη ώρα η οποία θα αυξάνεται σταδιακά. Κρατήστε το αγκαλιά και στη συνέχεια να το βάζετε στο κρεβάτι. Καθίστε δίπλα στο κρεβάτι του και χαϊδέψτε το, μιλώντας του ήρεμα. Κάθε φορά να απομακρύνεται τη θέση σας περισσότερο, αλλά φροντίστε να έχει την αίσθηση της παρουσίας σας. Κάθε ένα από αυτά τα βήματα να γίνεται σταδιακά σε μια χρονική περίοδο, έτσι ώστε το παιδί να κοιμάται ξέροντας ότι είστε εκεί ακόμη και όταν δεν είστε. Αυτά τα βήματα ελπίζουμε ότι θα κάνουν το παιδί σας να αισθάνεται ασφάλεια.
  • Δημιουργήστε ένα άνετο, ασφαλές υπνοδωμάτιο. Τα παιδιά πρέπει να αισθάνονται ότι η θέση τους στο κρεβάτι είναι βολική και ήρεμη. Ελέγξτε τη θερμοκρασία όπως και το φωτισμό και χρησιμοποιήστε το κρεβάτι του παιδιού σας μόνο για ύπνο. Μην το συνδυάζετε με το παιχνίδι.
  • Βρείτε αντικείμενα που ηρεμούν το παιδί σας. Κάποια χνουδωτά μαλακά ζωάκια η αγαπημένη του κουβερτούλα, φωτεινά αστέρια στην οροφή του δωματίου,μια ιστορία που του αρέσει στο κρεβάτι, και η μουσική που αγαπά, θα του δώσουν την απαραίτητη οικειότητα με τον χώρο.
  • Φροντίστε να ταΐσετε το παιδί πριν τον ύπνο και όχι κατά τη διάρκεια του ύπνου. Κάποια παιδιά κοιμούνται καλύτερα έτσι.
  • Κρατήστε ευλαβικά μια τακτική καθημερινή ρουτίνα. Το φαγητό και η ώρα για ύπνο πρέπει να τηρούνται όσο το δυνατόν με περισσότερη συνέπεια, με την ίδια δομή. Παράδειγμα: φαγητό, μπάνιο, βούρτσισμα δοντιών, παραμύθι, ύπνος.
  • Εξοικειώστε το παιδί για την ώρα του ύπνου, βάζοντας για ύπνο όλα τα λούτρινα ζωάκια του δωματίου. Διαβάζοντας το παραμύθι μην παραλείψετε να σχολιάσετε ότι όλοι πηγαίνουν για ύπνο την ίδια ώρα.
  • Αποφασίστε πόσο κλάμα μπορείτε να αντέξετε. Αυτό είναι αρκετά δύσκολο να υπολογιστεί και εξαρτάται από την αντοχή και υπομονή των γονιών. Εκτιμήστε τη χρονική διάρκεια που είναι επιτρεπτή για το παιδί σας και ορίστε πότε η κατάσταση έχει ξεφύγει πέρα από κάθε έλεγχο και θα είναι αδύνατο να το ησυχάσετε. Ελέγξτε την έντονη παρόρμηση και μην πηγαίνετε μέσα το δωμάτιο για αγκαλιά, μετά από μια απλή κραυγή.
    Τα έντονα συναισθήματα λύπης και ενοχών, θα είναι μόνιμα τις πρώτες ημέρες και θα δυσκολευτείτε να κοιμηθείτε!
    Δώστε την ευκαιρία στο παιδί σας να κάψει ενέργεια με πολλές δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η άσκηση και ο καθαρός αέρας θα το βοηθήσει να κοιμηθεί πιο γρήγορα.
    Θα πρέπει να θυμάστε ότι η μάθηση είναι ένας μαραθώνιος όχι σπριντ. Όταν πρόκειται για παιδιά δεν υπάρχουν γρήγορες λύσεις, όπως γίνεται με όλες τις διαδικασίες αλλαγής ενός τρόπου ζωής.
    Οι περισσότερες συμβουλές εστιάζονται στη σημασία του κατάλληλου ύπνου για τη βέλτιστη σωματική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς και την ευημερία των γονέων, αλλά ας μην ξεχνάμε επίσης τη συναισθηματική αξία του παιδιού.
    Όλοι οι γονείς θέλουν τα παιδιά να μεγαλώσουν σωστά, να έχουν αυτονομία και να εκτιμούν την ικανότητα να είναι μόνα τους. Η ατομικότητα είναι ένας τρόπος να χαλαρώνετε, να επεξεργάζεστε τις πληροφορίες της ημέρας, τις εμπειρίες και να χρησιμοποιείτε τις σκέψεις και τη φαντασία για πιο δημιουργικούς και παραγωγικούς λόγους. Απολαύσετε τη δική σας μοναξιά δίνοντας την ευκαιρία στο παιδί να εξερευνήσει το δικό του κόσμο χωρίς το φόβο της ανασφάλειας.

photo pexels

Σχετικά άρθρα:

loading...
loading...