Κάντε τα… σαλάτα στο τραπέζι

Ποια; Μα φυσικά, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά! Πάνω σε αυτή τη βάση μπορούμε να δημιουργήσουμε αμέτρητα πεντανόστιμα συνοδευτικά αλλά και κυρίως γεύματα και να απολαύσουμε μια σειρά από τεράστια οφέλη για την υγεία μας.

«Και μια σαλάτα για τη μέση!». Αυτή η φράση ίσως εκφράζει καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη την αμφιθυμία μας απέναντι σε αυτά τα πολύτιμα πιάτα. Από τη μία πλευρά όλοι μας έχουμε την αόριστη αίσθηση πως τα φρέσκα, ωμά λαχανικά μάς είναι απαραίτητα – κι ας μην έχουμε πλήρη εικόνα τού γιατί. Από την άλλη, αν η διατροφή μας ήταν ταινία, είναι δεδομένο ότι οι σαλάτες θα έπαιρναν ρόλο… κομπάρσου. Είναι πάντα εντός του πλάνου, όμως στην καλύτερη περίπτωση ως συμπλήρωμα και στη χειρότερη ως διακοσμητικό στοιχείο – θυμηθείτε πόσες φορές σηκωθήκατε από το τραπέζι με τη σαλάτα να περιμένει στο μπολ της, σχεδόν ανέγγιχτη.

Κι όμως, με λίγη φαντασία οι σαλάτες μπορούν να μεταμορφωθούν στον απόλυτο πρωταγωνιστή του τραπεζιού μας. Ιδιαίτερα τώρα που ο καιρός ζεσταίνει, η φρέσκια, δροσερή γεύση τους είναι ό,τι πιο απολαυστικό μπορούμε να προσφέρουμε στον εαυτό μας. Και όλα αυτά, ενώ παράλληλα ενισχύουν την υγεία μας, μας βοηθούν να αποκτήσουμε το σώμα των ονείρων μας και μας χαρίζουν νεανική αίσθηση και όψη.

Γιατί σαλάτα;

Για να βλέπουμε καλύτερα. Η βιταμίνη Α, η ζεαξανθίνη και η λουτεΐνη, που «κρύβονται» μεταξύ άλλων στο σπανάκι, το μαρούλι ρομάνα και το κόκκινο λάχανο, προστατεύουν τα μάτια μας από τις βλάβες που τους προκαλεί η ακτινοβολία, ενώ αυξάνουν την ικανότητά τους να προσαρμόζονται στις αλλαγές από το φως στο σκοτάδι.

Για την υγεία του πεπτικού μας. Οι σαλάτες είναι μια από τις καλύτερες πηγές φυτικών ινών. Μεταξύ άλλων, ο οργανισμός μας χρειάζεται αυτά τα πολύτιμα συστατικά για τον έλεγχο της χοληστερίνης και του σακχάρου, την καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος και την πρόληψη από ασθένειες του εντέρου. Επιπλέον, έρευνες έχουν δείξει ότι μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες μάς προστατεύει από τον καρκίνο του εντέρου, του πρωκτού, του στήθους, του λάρυγγα και του οισοφάγου.

Για να χάσουμε βάρος. Αν και το αδυνάτισμα δεν θα πρέπει να είναι αυτοσκοπός, η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι θα βγούμε από την καραντίνα με μερικά κιλά παραπάνω. Χάρη στις φυτικές ίνες που περιέχουν, οι σαλάτες μπορούν να μας βοηθήσουν να φτάσουμε ξανά στο επιθυμητό βάρος χωρίς να πεινάσουμε, καθώς προσφέρουν αίσθημα κορεσμού ενώ παράλληλα περιέχουν ελάχιστες θερμίδες. Φτάνει, βέβαια, να δείξουμε σύνεση στο ζήτημα των dressing!

Για την υγεία των οστών μας. Η έλλειψη βιταμίνης Κ έχει συνδεθεί με τη χαμηλή πυκνότητα των οστών στις γυναίκες. Με την οστεοπόρωση να αποτελεί κίνδυνο για όλες μας, δεν θα βρούμε καλύτερο σύμμαχο από τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Μια κούπα ραντίτσιο αρκεί για να μας προσφέρει το 120% των ημερήσιων αναγκών μας, ενώ μια κούπα σπανάκι το 170%!

Για δυνατούς μυς. Κι όμως, δεν είναι μύθος ότι το σπανάκι μας κάνει πιο δυνατούς. Τα θρεπτικά συστατικά του βελτιώνουν την απόδοση των μιτοχονδρίων, των κυτταρικών οργανιδίων που τροφοδοτούν με ενέργεια τα κύτταρα των μυών μας. Επομένως, αν δεν είστε ευχαριστημένοι με τον αριθμό των επαναλήψεων που καταφέρνετε να ολοκληρώσετε στην προπόνησή σας, ίσως το μόνο που σας λείπει να είναι μια… σαλάτα με σπανάκι.

Για ισχυρό ανοσοποιητικό. Η συνταγή για την ισχυρή άμυνα του οργανισμού μας σίγουρα περιλαμβάνει βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικά. Ολα τους βρίσκονται σε αφθονία μέσα σε μια λαχταριστή, δροσερή πράσινη σαλάτα.

Για λαμπερή επιδερμίδα. Εκτός από τα αμέτρητα θρεπτικά συστατικά τους, οι σαλάτες έχουν και άλλο ένα μυστικό όπλο μέσα από το οποίο μας χαρίζουν φρέσκια, νεανική όψη: την υψηλή περιεκτικότητά τους σε νερό. Ετσι μπορούμε να εξασφαλίσουμε τη σωστή ενυδάτωση του δέρματός μας, χωρίς να έχουμε συνέχεια το μυαλό μας στο μπουκαλάκι μας.

Για κοφτερό μυαλό. «Νους υγιής εν σώματι υγιεί»: Αυτό πρέπει να είναι το μότο της βιταμίνης Κ, η οποία εκτός από τα οστά μας φροντίζει και για την καλή λειτουργία της μνήμης μας. Μαζί με τη χολίνη, μια βιταμίνη του συμπλέγματος Β που επίσης «κρύβεται» στα ωμά λαχανικά, εξασφαλίζουν ότι η σκέψη μας θα παραμείνει γρήγορη και διαυγής.

Καταπράσινοι σταρ

Ορισμένα φυλλώδη λαχανικά αξίζουν ξεχωριστή μνεία χάρη στο πλήθος των οφελών που κρύβουν για την υγεία μας.

Λαχανίδα: Υπάρχει λόγος που τα τελευταία χρόνια ακούτε διαρκώς για αυτό το λαχανικό – αν και ίσως να το έχετε γνωρίσει ως kale. Μια κούπα μαγειρεμένη λαχανίδα την ημέρα εξασφαλίζει το 19% της ενδεδειγμένης ημερήσιας πρόσληψης σε βιταμίνη Α, το 23% σε βιταμίνη C, το 14% σε ασβέστιο και το 412% σε βιταμίνη Κ.

Σπανάκι: Ενας καλός κανόνας είναι ότι όσο πιο σκούρο πράσινο είναι ένα φυλλώδες λαχανικό τόσο περισσότερα έχει να μας προσφέρει. Και αυτό ισχύει απόλυτα για το σκουροπράσινο σπανάκι, μια κούπα από το οποίο περιέχει το 16% της ενδεδειγμένης ημερήσιας πρόσληψης βιταμίνης Α, το 1/3 του σιδήρου, το 20% της βιταμίνης C, αλλά και περισσότερο φυλλικό οξύ σε σχέση με άλλες πράσινες σαλάτες.

Παντζαρόφυλλα: Μια κούπα παντζαρόφυλλα αρκεί για να λάβετε το 100% των ημερήσιων αναγκών σας σε βιταμίνη Κ και το 13% σε βιταμίνη Α.

Μουσταρδόφυλλα: Αν και οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουμε συνηθίσει να τα χρησιμοποιούμε, μια κούπα από φύλλα μουστάρδας αρκεί για να πάρουμε τη μισή ποσότητα βιταμίνης C που έχουμε ανάγκη κάθε μέρα, αλλά και όλη την ενδεδειγμένη ποσότητα βιταμίνης Κ και φυλλικού οξέος.

Μαρούλι: Νόστιμο, αγαπημένο και γεμάτο θρεπτικά συστατικά, μπορεί σε μόλις 2 κούπες να μας προσφέρει το 80% της βιταμίνης Α που χρειαζόμαστε κάθε μέρα.


vita/photo unsplash