• Αρχική
  • Άρθρα
  • Γονιμότητα: Ποιες τροφές την ενισχύουν και ποιες την αποδυναμώνουν

Γονιμότητα: Ποιες τροφές την ενισχύουν και ποιες την αποδυναμώνουν

Είναι ευρύτερα αποδεκτό ότι η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην γονιμότητα αν και χρειάζονται περισσότερες έρευνες ειδικά στους άνδρες. Ας δούμε ποιες τροφές ενισχύουν, αλλά και ποιες παρεμποδίζουν την γονιμότητα των δύο φύλων

Τι πρέπει να τρώνε οι γυναίκες αλλά και οι άνδρες για να ενισχύσουν την γονιμότητά τους; Η Δρ Audrey Gaskins ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ μας δίνει όλες τις απαντήσεις.

Τα τελευταία χρόνια η  Audrey Gaskins και ο Jorge E. Chavarro από το τμήμα Διατροφής της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Harvard έχουν αφιερωθεί αποκλειστικά στην μελέτη της διατροφής και του ρόλου της στην γονιμότητα, την ποιότητα του ανδρικού σπέρματος και στην βελτιστοποίηση των πιθανοτήτων σύλληψης.

Οι δυο ερευνητές έχοντας μελετήσει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία για τον ρόλο της διατροφής στην γονιμότητα αρχικά επιβεβαιώνουν ότι η διατροφή μπορεί να διευκολύνει ή να δυσκολέψει την επίτευξη της σύλληψης.

«Η έρευνά μας έδειξε ότι η διατροφή είναι σημαντική για την γονιμότητα του ζευγαριού. Μάλιστα παρότι ιστορικά η έρευνα εστιάζει στους διατροφικούς παράγοντες που επηρεάζουν την γονιμότητα της γυναίκας, υπάρχουν ολοένα και περισσότερα στοιχεία ότι η καλής ποιότητας διατροφή σχετίζεται και με την ποιότητα του σπέρματος» δήλωσε η Δρ Gaskins.

Και για τα δυο φύλα η πρόσληψη τρανς λιπαρών οξέων λιπαρών (περιέχονται σε έτοιμα τρόφιμα του εμπορίου, όπως τα τυποποιημένα μπισκότα και σνακ, διάφορα αρτοσκευάσματα και έτοιμα γλυκίσματα) έχει συσχετιστεί με ανεπάρκεια της γονιμότητας. Με δεδομένο ότι αυτά τα λιπαρά οξέα έχουν συσχετιστεί και με άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας (καρδιαγγειακά) θα πρέπει να αποφεύγονται με κάθε κόστος. Επίσης παρότι τα στοιχεία ακόμη δεν είναι επαρκή, ολοένα και αυξάνουν οι ενδείξεις ότι η υψηλή πρόσληψη επεξεργασμένων κρεάτων (δηλαδή αλλαντικά, λουκάνικα κτλ), μπορεί να βλάψει την ανδρική και την γυναικεία γονιμότητα, ιδιαίτερα όταν αυτά καταναλώνονται στη θέση των θαλασσινών.

Η συμμόρφωση με μια υγιεινή διατροφή με άφθονο ψάρι, πουλερικά, δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα και λαχανικά έχει συσχετιστεί με βελτίωση της γονιμότητας στις γυναίκες και καλύτερη ποιότητα σπέρματος στους άνδρες και παραμένει η καλύτερη διαθέσιμη συμβουλή.

Για τις γυναίκες ειδικότερα υπάρχουν στοιχεία ότι η πρόσληψη φυλλικού οξέος ως συμπληρώματος, βιταμίνης Β12 και βιταμίνης D (σε περίπτωση ανεπάρκειας) μπορεί να ωφελήσει. Οι γυναίκες επίσης ενθαρρύνονται να καταναλώνουν πολυακόρεστα λιπαρά οξέα ειδικά μακράς αλύσου ω-3 λιπαρά οξέα, των οποίων η κύρια πηγή είναι τα ψάρια και τα οστρακοειδή.

Όσο για τους άνδρες οι ειδικοί επισημαίνουν ότι σε συνδυασμό με μια συνολικά υγιεινή διατροφή η ενίσχυση της διατροφής τους με συμπληρώματα αντιοξειδωτικών μπορεί να είναι ωφέλιμη για την γονιμότητα αν και τα ακριβή αντιοξειδωτικά και οι δόσεις τους δεν έχουν ακόμη αποσαφηνιστεί.

Η διατροφή είναι κάτι που μπορεί να τροποποιηθεί σχετικά εύκολα βραχυπρόθεσμα και θα μπορούσε να αποτελέσει ένα μέσο ενίσχυσης της γονιμότητας των ανδρών και των γυναικών επισημαίνουν οι ερευνητές.


ygeiamou/photo unsplash

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •