10 τροφές που “ελέγχουν” τις ορμόνες μας

Αν αισθάνεσαι ότι η ψυχολογία σου έχει έντονες διακυμάνσεις χωρίς να περιμένεις περίοδο, ίσως αναρωτιέσαι τι μπορείς να κάνεις για να ελέγξεις τις ορμόνες σου.

Η λύση βρίσκεται στην κουζίνα σου. Ορισμένες τροφές μπορούν να βοηθήσουν στην εξισορρόπηση των ορμονών σου, που αν μη τι άλλο παίζουν τεράστιο ρόλο στην υγεία. Τα οιστρογόνα, για παράδειγμα, επηρεάζουν τα πάντα, από το αναπαραγωγικό σύστημα έως τους μυς μας, ενώ η λεπτίνη ελέγχει την όρεξη και τον κορεσμό. Η σωστή ένταξη τροφών εξισορρόπησης ορμονών στη διατροφή σου μπορεί να βελτιώσει τη συνολική υγεία σου, χωρίς αυτό να σημαίνει πως κάθε οργανισμός δεν αντιδρά διαφορετικά.

«Οι ορμόνες ελέγχουν σχεδόν κάθε άποψη του πώς αισθανόμαστε και η ινσουλίνη, η σεροτονίνη, η κορτιζόλη και η ντοπαμίνη, για να μην αναφέρουμε τα οιστρογόνα και την τεστοστερόνη, μπορούν να επηρεαστούν από τις διατροφικές μας επιλογές», επισημαίνει η διατροφολόγος Marci Clow. «Κάθε μακροθρεπτικό συστατικό (λίπος, υδατάνθρακες και πρωτεΐνες) παίζει ρόλο στο πώς λειτουργούν οι ορμόνες», προσθέτει. Από την άλλη πλευρά, τρόφιμα όπως η ζάχαρη, τα τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη και το αλκοόλ μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις ορμόνες σου.

Παρακάτω βλέπεις 10 τροφές που θα σε βοηθήσουν να βάλεις σε τάξη τις ορμόνες σου:

1. Αβοκάντο
Τα αβοκάντο είναι μια υπέροχη προσθήκη σε οποιοδήποτε γεύμα, προσφέροντας γεύση και πολλά οφέλη στην υγεία μας, εκ των οποίων και η καταπολέμηση του στρες. «Τα αβοκάντο είναι πλούσια σε β-σιτοστερόλη, η οποία μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα και να βοηθήσει στην εξισορρόπηση της ορμόνης του στρες, κορτιζόλης», εξηγεί η Clow.

2. Λιναρόσπορος
Ο λιναρόσπορος είναι μια σημαντική πηγή φυτοοιστρογόνων, ανακουφίζει το πεπτικό σύστημα και επιδρά ευεργετικά στην ψυχολογικά μας υγεία. Αποτελεί επίσης μια εξαιρετική πηγή ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών.

3. Μπρόκολο
Το μπρόκολο, όπως και άλλα σταυρανθή λαχανικά (κουνουπίδι, λαχανάκια Βρυξελλών, λάχανο, κλπ) μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της ισορροπίας των οιστρογόνων, ενώ λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε ασβέστιο συμβάλλουν στην καταπολέμηση του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου.

4. Ρόδι
Αυτό το γεμάτο αντιοξειδωτικά φρούτο παρεμποδίζει την εκτεταμένη παραγωγή οιστρογόνων στο σώμα, όπως απέδειξε πρόσφατη μελέτη. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το ρόδι μπορεί να αποτρέψει τύπους καρκίνου του μαστού που ανταποκρίνονται στα οιστρογόνα.

5. Σολομός
Ο σολομός (όπως και το σκουμπρί, η ρέγγα, η πέστροφα και οι σαρδέλες) συμβάλλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς και δρα προληπτικά κατά των καρδιαγγειακών παθήσεων. Παράλληλα, επηρεάζει θετικά τη διάθεση, την οξυδέρκεια, τη γνωστική λειτουργία και την εξισορρόπηση των ορμονών. Τα ωμέγα 3 λιπαρά του ρυθμίζουν επίσης τον συχνά άστατο κύκλο γυναικών που πάσχουν από σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (PCOS).

6. Πράσινα φυλλώδη λαχανικά
Τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, όπως τα φυλλώδη λαχανικά, είναι ιδανικές για τη διατήρηση των ορμονών στα επιθυμητά επίπεδα. Είναι γεμάτα με αντιοξειδωτικά, που σημαίνει ότι η συγκεκριμένη κατηγορία λαχανικών αποτρέπει τη δημιουργία φλεγμονών, σύμφωνα με το Harvard Health. Το κλειδί για το αντιφλεγμονώδες «έργο» τους; Η ορμόνη κορτιζόλη, την οποία φροντίζουν να… ρεγουλάρουν.

7. Ξηροί καρποί
Οι ξηροί καρποί όπως τα αμύγδαλα επηρεάζουν το ενδοκρινικό σύστημα, μειώνοντας τα επίπεδα χοληστερόλης. Μπορούν επιπρόσθετα να βοηθήσουν στη μείωση της ινσουλίνης και στη διατήρηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

8. Σόγια
Είναι γνωστό ότι η σόγια επηρεάζει τα επίπεδα των οιστρογόνων, αλλά η κατανάλωσή της έχει πλεονεκτήματα, ειδικά κατά την εμμηνόπαυση. Τα φασόλια σόγιας edamame και το tofu σε μικρές ποσότητες επιδρούν κατά κάποιο τρόπο ως οιστρογόνα και άρα κοντρολάρουν σε μεγάλο βαθμό συμπτώματα όπως οι εξάψεις.

9. Κουρκουμάς
Ο κουρκουμάς αποδείχθηκε πρόσφατα ότι λειτουργεί σαν βάλσαμο όσον αφορά στις φλεγμονές. Με κύριο συστατικό του τη θαυματουργή κουρκουμίνη, οι θεραπευτικές ιδιότητές του είναι πολλές. Η ρίζα του φυτού στο μεταξύ, ελαχιστοποιεί τις κράμπες περιόδου.

10. Κινόα
«Επειδή η κινόα είναι ένας σύνθετος υδατάνθρακας, μπορεί να βοηθήσει στη σταθεροποίηση των σακχάρων στο αίμα, γεγονός που αντίστοιχα διατηρεί τα επίπεδα ινσουλίνης και ανδρογόνων εντός αποδεκτών παραμέτρων», εξήγησε στο Prevention η ειδικός στον τομέα της εναλλακτικής ιατρικής, Trevor Cates. Μάλιστα, πρόσφατη μελέτη απέδειξε ότι η κινόα έχει αντιφλεγμονώδεις, αντιοξειδωτικές ιδιότητες που μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη και καρδιαγγειακών παθήσεων.

marieclaire/photo pexels