Πώς να σταματήσετε τον εσωτερικό σας κριτή και να νιώσετε πιο δυνατοί

Κυριακή, 15 Απρίλιος 2018 11:30

Έχετε ποτέ ακούσει μια εσωτερική φωνή να σας ψιθυρίζε,

ι αποκαρδιωτικά λόγια όπως «δεν νομίζω ότι θα τα καταφέρω», «τι θα συμβεί αν αποτύχω;», «δεν είμαι έξυπνος/η», «είναι πολύ δύσκολο», «είναι αδύνατο» κλπ.; Αν τα παραπάνω σας θυμίζουν κάτι, αυτή είναι η φωνή του εσωτερικού σας κριτή.

«Όταν δεν υπάρχει εχθρός μέσα μας, ο εχθρός έξω από εμάς δεν μπορεί να μας βλάψει» – Αφρικανικό ρητό

Τι ακριβώς κάνει ο εσωτερικός κριτής;
Είναι εκείνη η φωνή στο μυαλό σας που συχνά σας μιλά, όταν θέλετε να πάρετε κάποιο ρίσκο ή/και να προχωρήσετε πέρα από τη ζώνη άνεσής σας. Αποτελεί τη φωνή του φόβου. Ο σκοπός του είναι να σας κρατήσει μέσα σε μια φούσκα ασφάλειας και να σας προστατέψει από κάθε πιθανό συναισθηματικό τραυματισμό, όπως επικριτικά σχόλια, απόρριψη, ντροπή ή ματαίωση. Είναι μια εσωτερική αντίσταση στην αλλαγή και στο άγνωστο και ο κύριος λόγος που νιώθετε ανασφάλεια και δεν τολμάτε να κυνηγήσετε τα όνειρά σας.

Ο εσωτερικός σας κριτής κάνει εξαιρετική δουλειά στο να σας κρατά ασφαλείς. Ωστόσο, μπορεί να έχει και αρνητική επίδραση στη ζωή σας, κάνοντάς σας πιθανότατα να:

• Αμφιβάλλετε για τον εαυτό και τις ικανότητές σας, ακόμα κι αν γνωρίζετε ότι μπορείτε να πετύχετε σπουδαία πράγματα στη ζωή.

• Θαυμάζετε άλλους για τα επιτεύγματά τους, χωρίς να μπορείτε να αναγνωρίζετε τα δικά σας. Ίσως να τα παίρνετε ως δεδομένα, νομίζοντας ότι όλοι μπορούν να τα καταφέρουν ή ότι σταθήκατε απλά τυχεροί στη ζωή.

• Αναβάλλετε. Μπορεί να βάζετε συνεχώς στην άκρη σημαντικά ζητήματα, αντί να προχωράτε προς την επίλυσή τους.

• Νιώθετε αγχωμένοι, όταν προσπαθείτε να επιτύχετε κάτι σημαντικό για εσάς.

• Ανησυχείτε υπερβολικά για το τι πιστεύουν οι άλλοι άνθρωποι για εσάς.

• Παίρνετε τα πάντα γύρω σας προσωπικά ή να αφήνετε τους άλλους να σας αποθαρρύνουν.

• Παραμένετε σε τοξικές σχέσεις με κάποιον ή να σας σταματά από το να μπείτε σε μια νέα σχέση σε περίπτωση που πληγωθείτε.

• Μένετε βαλτωμένοι σε μια δουλειά που δεν σας αρέσει ή σας αδικεί, επειδή φοβάστε ότι δεν είστε αρκετά ικανοί για κάτι καλύτερο.

Πώς ακούγεται ο εσωτερικός σας κριτής;
Να ένα παράδειγμα: Μία φίλη μου ήθελε κάποτε να παραιτηθεί από την εργασία της και να επανασχεδιάσει την επαγγελματική της ζωή από την αρχή. Το σχέδιό της ήταν να μην εργαστεί για λίγο καιρό, ώστε να σπουδάσει. Μόλις τη ρώτησα πώς ένιωθε με αυτή την ιδέα, άρχισε να μιλά ακατάπαυστα: «Θα ήταν υπέροχο, αλλά, ξέρεις, τι θα συμβεί αν ξεμείνω από χρήματα; Τι θα συμβεί αν ο σύζυγός μου δε συμφωνήσει; Και τι θα λέει ο κόσμος που δεν θα δουλεύω; Κι αν τελικά δεν μου μένει χρόνος για τα παιδιά μου;»- μια ατέλειωτη σειρά από αγχώδεις ερωτήσεις και σκέψεις, υποθέσεις που δεν είχαν καν συμβεί.

Τι μπορείτε να κάνετε;
Αν ακούτε αυτή τη φωνή δεν σημαίνει ότι έχετε κάποιο πρόβλημα, που χρειάζεται να διορθώσετε. Όλοι την ακούμε στο κεφάλι μας, είναι μέρος της ανθρώπινης υπόστασής μας. Ο στόχος δεν είναι να την σκοτώσουμε (αφού μας προσφέρει και ασφάλεια), αλλά να μάθουμε πώς να ξεχωρίζουμε την ρεαλιστική ανησυχία της από τον ψευδή πανικό.

6 πρακτικά βήματα που θα σας βοηθήσουν να καταπνίξετε την αρνητική φωνή στο κεφάλι σας
1. Αναγνωρίστε τη συμπεριφορά που σας αυτο-σαμποτάρει
Μπορούμε να αλλάξουμε μόνο τα πράγματα για τα οποία έχουμε επίγνωση. Φέρετε στη συνείδηση τις σκέψεις σας. Διαχειριστείτε τα αρνητικά τους μοτίβα. Κάθε φορά που αντιλαμβάνεστε ότι ηχούν μέσα σας οι φωνές που σας σαμποτάρουν, σταματήστε για ένα λεπτό και αναρωτηθείτε: τι είναι αυτό που σκέφτομαι ακριβώς τώρα; Πώς με εξυπηρετεί;

2. Μην μπερδεύεστε με τη ρεαλιστική σκέψη
Στη ζωή, υπάρχουν φορές που δεν έχετε όσα απαιτούνται, για να φτάσετε εκεί που θέλετε. Θα ήθελα πολύ να γίνω μπαλαρίνα, αλλά το σώμα μου δεν το επέτρεψε. Ορισμένες φορές, η πραγματικότητα είναι ότι χρειάζεται να μοχθήσετε και να αποκτήσετε νέες δεξιότητες και εμπειρία. Όταν χτίζετε ένα σχέδιο δράσης, θέτοντας νέους στόχους και δουλεύοντας την εξέλιξή σας, δείχνει ότι είστε ρεαλιστικοί. Αλλά αν αρχίζετε να επαναλαμβάνετε στον εαυτό σας ότι θα είναι δύσκολο, ακόμη και αδύνατο, πριν καν προσπαθήσετε, τότε να ξέρετε ότι δεν μιλά ο ρεαλιστικός σας εαυτός, αλλά ο εσωτερικός κριτής της ασφάλειας.

3. Συμφιλιωθείτε με τον εσωτερικό σας κριτή
Αποδεχτείτε τον με κατανόηση. Ορισμένες φορές, η συμπεριφορά του είναι άσχημη, σκληρή ή σας λέει πράγματα που σας πληγώνουν για εσάς ή για τη ζωή, αλλά να θυμάστε ότι έχει καλή πρόθεση: θέλει να σας προστατέψει από κάτι χειρότερο (κατ’ αυτόν). Δοκιμάστε αυτή την απλή, διασκεδαστική άσκηση: Φανταστείτε τον εσωτερικό σας κριτή ως μια περσόνα, δώστε του ακόμα κι ένα όνομα. Πείτε κάτι όπως: «εκτιμώ το γεγονός ότι ήρθες να μου μιλήσεις, προσπαθώντας να με προστατέψεις. Αλλά εγώ θα προσπαθήσω όπως κι αν έχει και θα δω τι θα συμβεί».

4. Χτίστε αυτοεκτίμηση
Προκαλέστε τα αρνητικά μοτίβα σκέψης. Θέστε τα πράγματα υπό άλλη προοπτική. Βλέποντας τις παρελθοντικές σας επιτυχίες, τι είναι αυτό για το οποίο είστε σίγουροι ότι ισχύει για τον εαυτό σας; Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα για τα οποία είστε περισσότερο περήφανοι;

5. Εξασκήστε θετικές επιβεβαιώσεις
Οι επιβεβαιώσεις αποτελούν πειστικές δηλώσεις στο παρόν που έρχονται σε αντίθεση με τις αρνητικές σκέψεις που σας αυτο-σαμποτάρουν. Να κάποια παραδείγματα που μπορείτε να επαναλαμβάνετε σε συχνή βάση:

Είμαι ευτυχισμένος/η.

Αξίζω την αγάπη.

Μπορώ να αποκτήσω αυτά που επιθυμώ βαθιά.

Πιστεύω σε εμένα και στις ικανότητές μου.

Είμαι ευγνώμων.

Η ζωή με αγαπά.

6. Αναζητήστε λύσεις
Ο εσωτερικός σας κριτής δεν σας προσφέρει λύσεις στα προβλήματά σας- αυτή είναι δική σας δουλειά! Διαβάστε κάποια καλά βιβλία που θα σας βοηθήσουν να τονώσετε την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή σας. Εργαστείτε με έναν life coach ή ψυχολόγο για να συνδέσετε την εσωτερική σας δύναμη με την εσωτερική σας σοφία. Ο νους σας πολλές φορές θα παίζει παιχνίδια με εσάς. Ο αυθεντικός σας εαυτός, όμως, γνωρίζει την αλήθεια και είναι ήδη διαθέσιμος, έτοιμος και πρόθυμος να σας στηρίξει. Πάντα.

enallaktikidrasi

Σχετική Ενημέρωση

loading...

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο!